Ja/Nee: branded content

Een van de inkomstbronnen voor de media is branded content. Levert dit journalistieke mogelijkheden, of moeten we onze vingers er niet aan branden?

25 Januari jongstleden vond het KIM-debat plaats. Het onderwerp van de avond was branded content. Onder leiding van Sven Kockelmann gingen Simone Krouwer, Willem Albert Bol en Astrid Prummel de discussie met elkaar aan. Hoort branded content thuis in de journalistiek, of kunnen we ons er maar beter niet aan wagen?

branded content

Reclame?

Branded content is een productievorm waarbij bepaalde informatie versmolten of verbonden wordt met een merk. Hoe onderscheid zich dit dan van reclame? Het antwoord daarop is simpel. De content is niet noodzakelijk gemaakt om een commerciële boodschap over te brengen. Niet verkopen maar informeren staat voorop.

Het voordeel van branded content is dat een merk dicht bij de doelgroep kan komen, zonder dat het zichzelf opdringt. Een goed geschreven artikelen helpt bij het opbouwen van een band, waardoor er vervolgens meer merkwaarding ontstaat. Dat is natuurlijk heel fijn als je een commercieel bedrijf bent, maar voor de journalistiek zitten er nog heel wat haken en ogen aan.

Herkenbaarheid

Uit onderzoek van de Universiteit van Georgia blijkt dat veel mensen moeite hebben met het onderscheiden van branded content en journalistieke stukken. Slechts 17 van 242 onderzochte personen herkende een branded contentartikel als advertentie. Dat is een kwalijke zaak. Van een journalistieke productie verwachten zij immers dat deze onafhankelijk is. Branded content is alles dat alles behalve.

Valkuil

De Nieuwe Reporter schrijft in een van hun artikel dat branded content een uitkomst lijkt te zijn voor de journalistiek. Dat vinden zij ook niet vreemd. Journalisten moeten immers met steeds minder mensen steeds meer content leveren.

Uiteraard is het als medium heel interessant om een pagina op te vullen met content waar je ook nog eens extra geld voor krijgt. Toch gaat daar een groot, maar zichtbaar, gevaar achter schuil. Indien het medium de content niet goed op kwaliteit en inhoud controleert, kan het de lezer zo maar ineens de grootste onzin voorhouden. Iets waar zij zelf het vertrouwen van hun eigen doelgroep kunnen verliezen.

Problematisch?

Is branded content dan zo’n heet hangijzer? Nee, dat valt dan ook wel weer mee. Uit onderzoek van Simone Krouwer blijkt dat lezers branded content beter kunnen waarderen dan doodgewone advertenties. Bovendien geeft het grootste gedeelte aan het artikel gewoon te lezen als zij dit interessant vinden. Dat er dan een merk aan verbonden is, maakt niet uit.

Goede content neemt niet alleen irritatie weg, maar vermaakt of informeert mensen ook. D&AD reikt daarom ieder jaar een prijs uit voor de beste branding content. Daarbij kijken ze hoe relevant de boodschap is en wat voor emoties het oproept. Eerlijkheid en oprechtheid staan hierbij centraal.

Dus, wel of niet doen?

Branded content is een onderwerp waar al uitgebreid over is geschreven, maar waar nog genoeg over te zeggen valt. Er zitten veel pluspunten aan, maar er zijn ook voldoende redenen om het te vermijden.

Voor mijzelf wegen de argumenten om het wel te doen net iets zwaarder dan om het niet te doen. Daar zit echter wel een maar aan vast. Ik ben namelijk van mening dat branded content iets extra’s moet leveren. Dat houdt in dat de tekst niet alleen goed moet zijn geschreven, of het filmpje fantastisch moet zijn gemonteerd, maar de informatie moet ook juist zijn. Daar speelt de journalist dan weer een grote rol in: controleren op onjuistheden.

Ook de panelleden kwamen tot deze conclusie. Zij sloten zich daarnaast ook aan bij een opmerking uit het publiek. Student journalistiek Matthijs Keim gaf aan dat de beste oplossing hem zit in algemene richtlijnen. Door alle branded content op dezelfde duidelijke manier weer te geven in alle (geschreven) media ontstaat de herkenbaarheid die zo nodig is. Daarnaast kunnen sancties, uitgedeeld door de Reclame Code Commissie, er voor zorgen dat iedereen in het gareel blijft.

Al met al gaat branded content toch een belangrijk verdien model zijn, dus laten we het omarmen en tegelijkertijd een onwijs hoge standaard neerzetten!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s